نوشته شده توسط : وکیل پایه یک

روش كلي استفاده از مواد و وسايل:

بهره گيري از هر كدام رسانه ها دستور العمل خاصي را ايجاب مي كند اما متخصصان به منظور استفاده كلي از آنها اين مراحل را پيشنهاد مي كنند :

1- خود را آماده كنيد ( طرز استفاده از رسانه كاري كه خود را انجام خواهيد داد . كارهايي كه از شاگردانتان انتظار داريد را مشخص كنيد .)

2- محيط را آماده كنيد . ( مواد و تجهيزات لازم را آماده كنيد تهويه ، نور ، حرارت محيط ، حمل و نقل و امور ايمني را بررسي كنيد . )

3- كلاس را آماده كنيد ( ابتدا رسانه را معرفي كنيد به دانش آموز بگوييد كه پس از بهره گيري از رسانه چه كاري بايد انجام دهند . )

4- از رسانه استفاده كنيد . ( از نظر فني بدرستي آنرا استفاده كنيد مطمئن شويد صدا و تصوير براي همه وضوح دارد )

5- پي گيري كنيد . ( پس از اتمام آموزش راجع به محتوي سئوالاتي مطرح كنيد و بحث را نتيجه گيري كنيد .) [1]

به منظور بالا بردن كارايي رسانه ها بايد آنها را با هم به كار گيرند . مسئله اساسي اين است كه وسايل گوناگون اثرات كاربردي همديگر را افزايش دهند و در جهت دستيابي به اهداف درسها مورد استفاده قرار گيرند .[2]

نتيجه گيري و تحليل از پيشينه تحقيق:

دستاوردهاي تكنولوژي آموزشي توانسته اند قابليت خود را در سرعت بخشيدن به رشد آموزش نشان دهد و كاربرد چنين دستاوردهايي مي تواند به دبيران كمك كند تا از وقت محدودي كه در اختيار دارند بيشترين بهره را ببرند . تكنولوژي مي تواند بار سنگين كار معلم را در زمينه انتقال اطلاعات به عهده بگيرد و يا حداقل آن را تسهيل كند . تكنولوژي آموزشي مي تواند فاصله يادگيري در دنياي خارج و داخل مدرسه را روز به روز كاهش دهد .

تكنولوژي آموزشي را مي توان مجموعه امكانات گوناگون و گسترده اي دانست كه فرآيند كار ، تلاش ، دانش و تجربه نسلهاي انسان در همه جا گسترة جهان است پس مي توان گفت كه ميزان بهره گيري از اين مجموعه امكانات در سراسر جهان نيز به اندازه كار ، تلاش و تجربه هر جامعه بستگي دارد .

بر اساس اين تعريف تكنولوژي ابزار كارسازي است كه با فزوني تجربه و دانستنيهاي انسان براي بيشتر شدن سرعت كار و پژوهش و نيز بهره گيري دقيقتر ، سنجيده تر و مناسبتر از ابزار ، روز به روز تكامل يافته و پيچيده تر شده است .

تكنولوژي آموزشي در جهان پيشرفته امروز همانند گنج پر ارزشي است كه نوع بشر پس از قرنها تلاش براي دانستن و كاربرد دانش ها براي زندگي بهتر و آسانتر اكنون بدست آورده است و بالاخره در يك كلام مي توان گفت كه تكنولوژي دستاورد دانش است . اكنون نيز ژان ژاك سروان شرايبر نويسنده كتاب «تكاپوي جهاني » از لحظه هاي جوامع سخن مي گويد كه پيشرفت تكنولوژي زمينه ساز آن خواهد بود .

شواهد بسيار اين موضوع را ثابت مي كند كه پيشرفت هر جامعه در تمام زمينه ها به ميزان صنعتي بودن آن جامعه و در اختيار داشتن تكنولوژي لازم بستگي دارد كه انديشمندان و جامعه شناسان اكنون  كليد توسعه ها را تكنولوژي مي دانند . اكنون به تجربه ثابت شده است كه هز چه محيط جامعه براي رشد و توسعه تكنولوژي مناسب تر باشد پيشرفت سريعتر و توسعه آسانتر خواهد شد ، از سوي ديگر هر چه تنگناي محيط براي ارتقاء سطح تكنولوژي بيشتر باشد در راه رشد و توسعه مشكلات بيشتري پديد مي آيد و  روند پيشرفت به تأخير مي افتد ، در اينجا بايد پرسيد كه آيا صرفاً با خريد و استقرار ماشينها و دستگاههاي فني مي توانيم صاحب تكنولوژي شويم و در راه توسعه صنعتي گام برداريم . با شناخت مفهوم و ماهيت تكنولوژي ، پاسخ اين سئوال دانسته مي شود و مي توان گفت تكنولوژي مجموعه اي است كه اجزاء آن را ماشين آلات، نقشه ها ، دانش شناخت و نصب راه اندازي دانش مديريت ، دانش نوسازي و توسعه تشكيل مي دهد .

در آخر نتيجه مي گيريم كه با پيشرفت علوم و فنون احتياج به وسايل كمك آموزشي بيشتر احساس مي شود كه بتوانيم در امر آموزش پرثمرتر سريع تر عمل كنيم و در سايه استفاده از تكنولوژي آموزشي ، در فرزندانمان قدرت خلاقيت و تفكر ايجاد كنيم و ديگر اينكه اكثريت معلمان بر اهميت و تأثير استفاده از وسايل آموزشي معتقد هستندولي به دلايل مختلفي از قبيل:

-         در دسترس نبودن اين وسايل

-         عدم آگاهي مديران از اهميت وسايل آموزشي در كلاس

كمتر از اين وسايل آموزشي در مدارس استفاده كرده اند و به اين نتيجه مي رسيم كه هدف ما از تحقيق ، شناساندن تكنولوژي آموزشي در كاهش زمان تدريس و نشان دادن نقش و اهميت وسايل كمك آموزشي در بالا بردن ميزان يادگيري مي باشد .

 

 

 

 



1-محمد – احديان – مقدمات نظري تكنولوژي آموزشي – تهران – مركز نوآوريهاي آموزشي ايران سال 1361-ص82..

2-كلارك – طهوريان – 1370 – ص 42 .



:: بازدید از این مطلب : 210
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای در موسسه حقوقی مجد عدالت توسط وکیل پایه یک ، وکیل قرارداد : تنظیم قرارداد ، وکیل پایه یک دادگستری

تاریخ انتشار : شنبه 27 آبان 1396 | نظرات ()
نوشته شده توسط : وکیل پایه یک

تأثيروسايل كمك آموزشي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان:

در اين پيشينه كه توسط خانم مهري زندي در سال 1374 كه استاد راهنما آقاي دكتر منوچه نيكنام بودند براي دريافت درجه كارشناسي آموزش ابتدايي تحقيق خود را در منطقه 13 تهران انجام داده است نتايج آن :

1- معلماني كه از وسايل كمك آموزشي موجود در زمينه هر يك از دروس مختلف استفاده مي كنند تأثير قابل ملاحظه اي در يادگيري دانش آموزان دارد .

2-90% دانش آموزان اظهار مي دارند كه وجود كلاس مخصوص آزمايشگاه تأثير زيادي در يادگيري دانش آموزان دارد .

3- شركت دانش آموزان در تهيه وسايل كمك آموزشي به ميزان قابل ملاحظه اي در يادگيري آنها مؤثر است .

همچنين خانم طيبه دشتي پايان نامه كارشناسي خود را به بررسي عدم كاربرد مطلوب تكنولوژي آموزشي بالاخص مواد و وسايل كمك آموزشي توسط آموزگاران مدارس راهنمايي منطقه 11 تهران در سال تحصيلي 74-73 اختصاص داده به نتايج زير رسيده است .

در اين بررسي روشن شد كه اكثريت دبيران محترم با اهميت كاربرد مواد وسايل آموزشي واقف هستند ولي عوامل كاربرد مطلوب از ابزار و تجهيزات آموزشي را محدود مي سازد ، از جمله آنها عدم آشنايي به كاربرد و مواد و حجم كتابها و زياد بودن جمعيت كلاسهاست .

 

 

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 212
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0

ارائه خدمات حقوقی و مشاوره ای در موسسه حقوقی مجد عدالت توسط وکیل پایه یک ، وکیل قرارداد : تنظیم قرارداد ، وکیل پایه یک دادگستری

تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1396 | نظرات ()